Πέμπτη, 3 Φεβρουαρίου 2011

"H Παιδεία είναι η υπόσχεση της Ελλάδας για την αλλαγή"


Tις βασικότερες τομές στο ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα ανέπτυξε η Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννα Διαμαντοπούλου, σε ομιλία της στο LSE , με θέμα «ο ρόλος της Εκπαίδευσης στην οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας»
H Υπουργός κάνοντας μία εισαγωγή στο ζήτημα της ελληνικής οικονομικής κρίσης και την αντιμετώπισή του από την κυβέρνηση τόνισε ότι οι αλλαγές που ετοιμάζονται στην Παιδεία εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο των πολυδιάστατων προγραμμάτων μεταρρύθμισης των περισσότερων τομέων της δημόσιας διοίκησης.

«Η Παιδεία είναι η υπόσχεση της Ελλάδας για την αλλαγή» δήλωσε η Υπουργός, και τόνισε ότι οι αλλαγές στην Εκπαίδευση δεν επιβάλλονται από το μνημόνιο. Αφορούν αλλαγές στη διοικητική δομή και στον τρόπο λειτουργίας της Εκπαίδευσης.

Οι βασικοί πυλώνες των αλλαγών είναι:
- εκπαίδευση προσανατολισμένη στις ανάγκες των μαθητών
- αλλαγές στην τακτική και στις μεθόδους διδασκαλίας
-ψηφιακή εκπαίδευση
- επαναπροσδιορισμός και διαφύλαξη αξιών όπως η αξιοκρατία και η υπευθυνότητα
- συνεχής εκπαίδευση των διδασκάλων
- Διά Βίου Μάθηση
- ενίσχυση προγραμμάτων Έρευνας και Ανάπτυξης
Η βασική αλλαγή στον τομέα της Παιδείας, ωστόσο, εντάσσεται στο πλαίσιο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και αφορά στην αναμόρφωση των ελληνικών Πανεπιστημίων. Με στόχο την αλλαγή στον τρόπο διοίκησης των Πανεπιστημίων, -διαβεβαιώνοντας ότι ο δημόσιος χαρακτήρας της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι αναμφισβήτητα κατοχυρωμένος και αποκλείοντας τους όποιους ισχυρισμούς για την επιβολή διδάκτρων στους φοιτητές-, η Υπουργός αναφέρθηκε επιγραμματικά στις βασικότερες αλλαγές που προωθούνται στα Πανεπιστήμια:
άνοιγμα των Πανεπιστημίων στο διεθνές κοινό με προγράμματα ανταλλαγών και επισκέπτες καθηγητές από το εξωτερικό
σύνδεση των Πανεπιστήμιων με τις ανάγκες της αγοράς και της κοινωνίας
αξιολόγηση των Πανεπιστημίων και των τμημάτων τους
αλλαγή στην διοίκηση των Ιδρυμάτων

Επίσης σε ερωτήσεις από τον καθηγητή και πρόεδρο του Hellenic Observatory, Kevin Featherstone, η Υπουργός σημείωσε:
Οι αλλαγές στην Εκπαίδευση αποτελούν ένα πολύ σημαντικό βήμα, αλλά και μία πραγματικότητα που πρέπει επιτέλους να τεθεί επί τάπητος. Κάθε Πανεπιστήμιο και κάθε τμήμα θα πρέπει να ανταποκριθεί στις αντίστοιχες απαιτήσεις.
Αλλαγές σε όλες τις πανεπιστημιακές διαδικασίες, ώστε να είναι ανοικτές σε όλους τους ενδιαφερόμενους και να εκλείψουν φαινόμενα αναξιοκρατίας που ουσιαστικά απέκλειαν τους ταλαντούχους νέους από πολλές πανεπιστημιακές δραστηριότητες.
Η μεταρρύθμιση – κλειδί βρίσκεται στις αλλαγές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι οποίες θα αποδώσουν καρπούς στα επόμενα χρόνια όταν οι μαθητές γίνουν φοιτητές.

Σε ερωτήσεις του κοινού :

· Για την εφαρμογή των αλλαγών στην Εκπαίδευση η Υπουργός τόνισε ότι οι αλλαγές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ουσιαστικά απελευθερώνουν τους περιορισμούς στο διδακτικό υλικό και υιοθετούν μέτρα αξιολόγησης σε κάθε τάξη.

· Για τον διαχωρισμό Εκκλησίας – Κράτους, η Υπουργός σημείωσε ότι ο θεσμός της Εκκλησίας είναι συνδεδεμένος με πολλούς τομείς της ελληνικής πραγματικότητας, αλλά όσον αφορά στην Παιδεία δήλωσε ότι η αναμόρφωση της διδακτέας ύλης των μαθημάτων αφορά και στα θρησκευτικά.

· Για την πιθανότητα περικοπών και καταργήσεων σε τμήματα κοινωνικών επιστημών, η Υπουργός δήλωσε ότι οι κοινωνικές επιστήμες είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο των ελληνικών Πανεπιστημίων, στο οποίο θα συνεχίσει να παρέχεται σημαντική στήριξη.

· Για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, η Υπουργός απέκλεισε κάθε περίπτωση αστυνομικής επέμβασης στα ελληνικά Πανεπιστήμια και υπογράμμισε ότι θα ληφθούν μέτρα προστασίας τους, όπως υπηρεσίες ασφάλειας, ώστε να εκλείψουν τα περιστατικά ανεξέλεγκτης εισόδου στους πανεπιστημιακούς χώρους. Επιπλέον, δήλωσε ότι θα υπάρξουν νέοι εσωτερικοί κανονισμοί που θα ορίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καθηγητών και φοιτητών.

· Σχετικά με τις δαπάνες για την Παιδεία και τη σύγκρισή τους με τις αμυντικές δαπάνες της χώρας, η Υπουργός, τόνισε ότι η Ελλάδα όσον αφορά στις εκπαιδευτικές δαπάνες βρίσκεται μεταξύ των πρώτων πέντε χωρών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ζήτημα δεν έγκειται ουσιαστικά στο ποσοστό, αλλά στη σωστή κατανομή του στους εκπαιδευτικούς φορείς. Επιπλέον συμπλήρωσε ότι οι αμυντικές δαπάνες είναι για την Ελλάδα ένα ιδιαίτερο ζήτημα που αφορά σε μια συγκεκριμένη κατάσταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου