Σάββατο, 23 Οκτωβρίου 2010

Τι αλλάζει στα Πανεπιστήμια


Οφείλουμε στα παιδιά μας, οφείλουμε στο μέλλον της Ελλάδας μια αλλαγή στη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση», τόνισε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, προσερχόμενη το απόγευμα στην 65η Σύνοδο των Πρυτάνεων στο Ρέθυμνο.
Η υπουργός υπογράμμισε ότι "θέλουμε πανεπιστήμια και τεχνολογικά ιδρύματα με ποιότητα, λογοδοσία, αξιοκρατία, εξωστρέφεια, κυρίως όμως θέλουμε σπουδές με αξία και πτυχία με αντίκρισμα για τα παιδιά μας" και με αυτό το στόχο καταθέτουμε σήμερα προτάσεις. "Ξεκινάει ένας διάλογος με συγκεκριμένες φάσεις, με χρονοδιάγραμμα, ώστε η εθνική στρατηγική για την Παιδεία να μη γίνει αντικείμενο κομματικής αντιπαλότητας. Σε αυτό το μεγάλο έργο θα κριθούμε όλοι μας από τη συμμετοχή μας και όχι από την άρνησή μας", πρόσθεσε η κ. Διαμαντοπούλου.
Οι βασικές αρχές που προωθεί η κυβέρνηση και ήδη έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στην Πανεπιστημιακή όσο και στην φοιτητική ενότητα είναι:

-Ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των Πανεπιστημίων μέσω της εκχώρησης αρμοδιοτήτων τις οποίες σήμερα έχει το υπουργείο Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης. Οι κυριότερες από αυτές είναι η μισθοδοσία και η έγκριση πιστώσεων και διορισμών. Σύμφωνα με το υπουργείο «κάθε Ίδρυμα οφείλει να είναι σε θέση να διαχειριστεί και να υποστηρίξει τις επιλογές του».

-Μετάβαση από το σημερινό σύστημα σε αυτό της διοίκησης από το Συμβούλιο Διοίκησης και τη Σύγκλητο κάθε Ιδρύματος. Το Συμβούλιο Διοίκησης προτείνεται να αποτελείται από άμεσα εκλεγμένα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, εξωτερικά μέλη, φοιτητές και εκπροσώπους του διοικητικού προσωπικού. Τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου είναι σημαντικές προσωπικότητες που έχουν διακριθεί σε διάφορους τομείς της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών και της ευρύτερης κοινωνίας.

-Δημόσια ειδική υπηρεσία ή ανεξάρτητη αρχή να αναλαμβάνει τη διαχείριση και κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης στα Ιδρύματα, την κοστολόγηση των υπηρεσιών, την επεξεργασία σχετικών δεικτών και προτύπων και τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων από τα Ιδρύματα.

-Θεσμικοί κανόνες με κίνητρα για χορηγίες ή δωρεές και αξιοποίηση της περιουσίας των Ιδρυμάτων

-Αλλάζει η εσωτερική οργάνωση των Ιδρυμάτων και των προγραμμάτων σπουδών. Στόχος το πτυχίο με αντίκρισμα.

-Ευέλικτα δομημένα προγράμματα σπουδών για τα οποία έχει ευθύνη η σχολή.

-Οι νέοι φοιτητές εισάγονται σε Σχολές ή ανάλογα με τις συνθήκες σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στη συνέχεια εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά από το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους.

-Ενθαρρύνεται η κινητικότητα των φοιτητών μεταξύ προγραμμάτων σπουδών.

-Το διδακτικό προσωπικό κρίνεται, αξιολογείται και εξελίσσεται με διαδικασίες που δεν επιτρέπουν σε κανέναν την αμφισβήτηση της επιστημονικής τους αξίας. Αναπροσδιορίζονται οι βαθμίδες του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Θεσμοθετείται η δυνατότητα ταυτόχρονης υπηρεσίας σε ελληνικό και ΑΕΙ άλλης χώρας.

-Δημιουργείται Εθνικό Πανεπιστημιακό Κέντρο μέσω του οποίου στηρίζονται οι επιστημονικές και τεχνολογικές καινοτομίες των Ιδρυμάτων, τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και τα πνευματικά τους δικαιώματα.
-Σε κάθε Πανεπιστήμιο θεσμοθετούνται Σχολές Μεταπτυχιακών Σπουδών
* Oλόκληρο το κείμενο διαβούλευσης που έδωσε στη δημοσιότητα η υπ. Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου, εδώ: http://www.minedu.gov.gr/publications/docs/keimeno_diaboyleyshs_101023.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου