Τρίτη, 21 Σεπτεμβρίου 2010

Το ενιαίο μισθολόγιο και οι εκπαιδευτικοί

ΕΙΝΑΙ ΝΤΡΟΠΗ ΕΝΑΣ ΓΥΜΝΑΣΙΑΡΧΗΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ
ΑΠΟΛΑΒΕΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΚΛΗΤΗΡΑ ΤΗΣ ΕΦΟΡΙΑΣ…

Το ενιαίο μισθολόγιο

και οι εκπαιδευτικοί

* Το «Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων» βάσει του οποίου καλείται η κυβέρνηση να θεσπίσει αξιοκρατικούς κανόνες στο νέο, «ενιαίο» μισθολόγιο του δημοσίου

Του Χάρη Ανδρεόπουλου *

Αν σας λέγανε ότι στο μισθολόγιο του δημοσίου υπάρχει και κατηγορία «υπαλλήλων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (ΠΕ) ή τεχνολογικής εκπαίδευσης (ΤΕ) χωρίς πτυχίο ανώτατης ή ανώτερης σχολής» θα το πιστεύατε; Υποθέτω ότι μάλλον θα δυσκολευόσασταν να πιστέψετε ότι το ίδιο το κράτος κοροϊδεύει το εαυτό του συστήνοντας μια εξ ορισμού ψευδεπίγραφη κατηγορία υπαλλήλων, αλλά, σε μια χώρα, σαν τη δική μας όπου απ’ τη μία, το να πείς ότι κατέχεις μεταπτυχιακό (M.Sc.) ή διδακτορικό (Ph.D.) και να διεκδικείς βαθμολογική και μισθολογική αναβάθμιση θεωρείται περίπου κάτι σαν …εγωϊστική έπαρση και από την άλλη η ισοπέδωση (π.χ. η εξομοίωση του πτυχιούχου του Πανεπιστημίου με τον απόφοιτο Λυκείου…) θεωρείται …κεκτημένο δικαίωμα, σας πληροφορώ, ότι ναι συμβαίνει και αυτό: βάσει της κειμένης νομοθεσίας περί μισθολογίου του δημοσίου (βλ. ν. 2470/1997, ν. 3205/2003, αρθ. 3 και ν. 3670/2008, αρθρ. 3), υφίσταται επισήμως «κατηγορία υπαλλήλων ΠΕ και ΤΕ χωρίς πτυχίο ανώτατης ή ανώτερης σχολής» (!!!).

Στην εν λόγω κατηγορία έχουν ενταχθεί, μέσω χαριστικών διατάξεων, υπάλληλοι τινών υπουργείων, καταφέρνοντας έτσι να έχουν απολαβές μεγαλύτερες (προσεγγίζουσες εκείνες των πτυχιούχων ΤΕ) από την κανονική κατηγορία εκπαίδευσης (ΔΕ: δευτεροβάθμια) στην οποία ουσιαστικώς ανήκουν. Αλλά υπάρχουν και (τρισ-) χειρότερα…

Αν σας λέγανε ότι ένας κλητήρας της Εφορίας ή του Τελωνείου (κατηγορίας «ΥΕ», τουτέστιν απόφοιτος υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δηλ. του παλαιού δημοτικού ή του σημερινού τριταξίου Γυμνασίου), έχει μισθολογικές απολαβές μεγαλύτερες από έναν Γυμνασιάρχη και Λυκειάρχη, θα το πιστεύατε; Κι’ όμως: ένας κλητήρας της Εφορίας, ας πούμε με 15 χρόνια προϋπηρεσίας έχει απολαβές (μισθός και επιδόματα) γύρω στα 2.400- 2.500 ευρώ ευρώ (και την ίδια ώρα ο εφοριακός ΠΕ ξεπερνάει, φυσικά, τα 3.000 ευρώ), ενώ ένας δάσκαλος ή καθηγητής Β/θμιας 1.500 – 1.600 ευρώ.

Η ΕΠΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΥ…

Αρκεί να σημειώσουμε ότι το βασικό επίδομα (εξωδιδακτικής απασχόλησης) των εκπαιδευτικών είναι περί τα 300 ευρώ ενώ το επίδομα των εφοριακών («ΔΙΒΕΕΤ», όπερ έστι μεθερμηνευόμενον «Δικαιώματα βεβαίωσης και είσπραξης εσόδων υπέρ τρίτων»), των εφοριακών ξεκινά από 800 ευρώ για τους κλητήρες και φθάνει στα 1.000 ευρώ για τους εφοριακούς ΠΕ (και αυτά για τους νεοπροσλαμβανομένους, γιατί το επίδομα είναι κυμαινόμενο, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας, φθάνοντας μέχρι και τα 2.000 ευρώ το μήνα!). Την ίδια ώρα που το κράτος δίνει 800 ολόκληρα ευρώ το μήνα – σχεδόν ένα δεύτερο μισθό! - στον κλητήρα, ως επίδομα «ΔΙΒΕΕΤ» (ένα επίδομα το οποίο συνιστά την επιτομή του παραλογισμού, των ανισοτήτων και των συντεχνιακών πρακτικών που διαμόρφωσαν το μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων από καταβολής ελληνικού κράτους), το ποσό που καταβάλλει, ως επιστημονικό επίδομα, στον δάσκαλο και τον καθηγητή που έχει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών είναι 45 και 75 ευρώ, αντιστοίχως.

Το ότι είναι ντροπή σε μια χώρα με τον δικό μας πολιτισμό ένας κλητήρας της Εφορίας (ή του Τελωνείου, ή του Γενικού Χημείου και εν γένει των υπηρεσιών του υπ. Οικονομικών) να έχει μεγαλύτερες οικονομικές απολαβές, όχι από ένα δάσκαλο ή καθηγητή αλλά ενίοτε και από τον διευθυντή εκπαίδευσης (!) του νομού, το ανεγνώρισε και η ίδια η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου υποστηρίζοντας πως «…το ότι ο δάσκαλος στο σχολείο παίρνει λιγότερα από έναν βοηθητικό υπάλληλο του υπουργείου Οικονομικών είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό, θεμελιώδες πολιτικό πρόβλημα το οποίο η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει και μάλιστα επειγόντως». (δηλώσεις της υπουργού στον ραδιόφωνο «Flash» στις 17/12/2009, βλ. σχετ. «Ελευθερία» Λάρισας, 19/12/2009, σελ. 2). Παρά ταύτα μέχρι και σήμερα η μεγάλη αυτή αδικία εις βάρος των εκπαιδευτικών συνεχίζει να υφίσταται καθώς το αίτημα της ΟΛΜΕ για εκπαιδευτικό μισθολόγιο, με εισαγωγικό μισθό στα 1.400 ευρώ, με την επίκληση της οικονομικής κρίσης κρίνεται «εξωπραγματικό», «ανέφικτο», κλπ.

Την ίδια ώρα, πάντως, για αποφοίτους, όχι πανεπιστημιακής («ΠΕ») μόνο, αλλά δευτεροβάθμιας («ΔΕ» - απόφοιτοι Λυκείου) και υποχρεωτικής («ΥΕ», απόφοιτοι Γυμνασίου και Δημοτικού) εκπαίδευσης, σε άλλες υπηρεσίες – «ρετιρέ» του στενού (π.χ. εφοριακοί, τελωνειακοί, κ.λ.π.) και ευρύτερου δημόσιου (ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΟΣΕ, ΕΡΤ, λοιπές «ΔΕΚΟ», Τράπεζες,κ.λ.π.) τομέα, συνεχίζει νά’ ναι «εφικτή» και «ρεαλιστική» η καταβολή μηνιαίων αποδοχών στα 3.000 ευρώ και βάλε – παρά την «οικονομική κρίση» και τα τοιαύτα....

Ως εκπαιδευτικός νιώθω πίκρα γι’ αυτήν την άδικη μεταχείριση που επιφυλλάσει το κράτος στο κλάδο μου, ενώ ως πολίτης αισθάνομαι οργή γι΄ αυτή την φαυλεπίφαυλη πολιτική στο μισθολογικό των δημοσίων υπαλλήλων, μια πολιτική που αποτελεί το άκρον άωτον της μικροπολιτικής ασυδοσίας και υποκρισίας. Είναι ντροπή ένας γυμνασιάρχης να έχει αποδοχές μικρότερες από ένα κλητήρα του υπ. Οικονομικών (και προ Θεού, τούτο μόνο προς ψόγο των κλητήρων δεν αναφέρεται, αλλ’ ως κλαδικό παράπονο…).

ΕΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ

Για την άμβλυνση των ως άνω κραυγαλέων ανισοτήτων στις αποδοχές των υπαλλήλων η κυβέρνηση εξήγγειλε τη καθιέρωση ενός νέου, «ενιαίου» μισθολογίου με το οποίο θα θεσπίζονται νέες, ενιαίες και αξιοκρατικές αρχές στις αμοιβές, όπως προβλέπει και το Μνημόνιο που συνομολόγησε η χώρα μας με τη «τρόϊκα» (ΔΝΤ - Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) για να πάρουμε το δάνειο των 110 δισ. ευρώ που μας γλύτωσε (προσωρινά, έστω) από τη χρεωκοπία.

Στο Μνημόνιο, για το ενιαίο μισθολόγιο - το οποίο σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες θα εφαρμοσθεί από τον Ιανουάριο του νέου έτους («Το Βήμα», 18/9/2010) - αναφέρονται τα ακόλουθα: «Η κυβέρνηση θα ξεκινήσει στο τελευταίο τρίμηνο του 2010 τη διαδικασία για τη δημιουργία ενός απλοποιημένου συστήματος αμοιβών που θα καλύπτει τους βασικούς μισθούς και τα επιδόματα. Το σύστημα θα αφορά όλους τους δημόσιους υπαλλήλους και θα αποτελεί μέρος της ευρύτερης μεταρρύθμισης του συστήματος διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων. Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει σε ένα σύστημα που η αμοιβή θα αντανακλά την παραγωγικότητα και τα καθήκοντα». Εχω την αίσθηση ότι πάει να μπεί μια τάξη – και με βρίσκει σύμφωνο η άποψη της κυριακάτικης «Καθημερινής» (19/9/2010, στο κύριο άρθρο της, στη 1η σελίδα) ότι «το Μνημόνιο και η προθυμία της τρόϊκας να βοηθήσει στην επανίδρυση του κράτους, προκειμένου να προστατεύσει και τα χρήματά της, συνιστά μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα».

Η ΠΡΟΤΑΣΗ

Θα μπορούσε για παράδειγμα να εφαρμοσθεί (και είναι η πρόταση που απευθύνουμε στον αρμόδιο υφυπουργό Οικονομικών, Φίλιππο Σαχινίδη, συμμαθητή μας στο 1ο Γυμνάσιο – Λύκειο Αρρένων Λάρισας, εξαίρετο επιστήμονα οικονομολόγο (Ph.D), και αγαπητό φίλο) ένα μισθολογικό μοντέλο, στο οποίο, ως βασική παράμετρος για τον προσδιορισμό του μισθού, θα μπορούσε κάλλιστα να ορισθεί (εν είδει αντικειμενικού κριτηρίου) το επίπεδο (κατηγορία) σπουδών του κάθε υπαλλήλου, εν όψει μάλιστα και της καθιέρωσης του “Εθνικού Πλαισίου Προσόντων”, το οποίο, ως γνωστόν, θα περιλαμβάνει τα παρακάτω οκτώ επίπεδα (levels), στα οποία θα εντάσσσονται οι εργαζόμενοι (δημοσίου τε και ιδιωτικού τομέα) με βάση τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους προσόντα, ως ακολούθως:

* Eπίπεδο 8: Πρόκειται για τον τρίτο κύκλο ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων ανώτατης εκπαίδευσης στον οποίο εντάσσονται οι κάτοχοι διδακτορικού (Dr.) τίτλου σπουδών (Ph.D).

* Επίπεδο 7: Αφορά στον δεύτερο κύκλο της ανώτατης εκπαίδευσης, ήτοι στους κατόχους κάτοχοι μεταπτυχιακού (Master) τίτλου σπουδών (M.Sc.).

* Επίπεδο 6: Εντάσσονται οι απόφοιτοι του πρώτου κύκλου ανώτατης εκπαίδευσης. Εδώ πρόκειται να υπάρξει μια εσωτερική διαβάθμιση με δύο υποκατηγορίες: 6α για τους πτυχιούχους των ΑΕΙ και 6β για τους πτυχιούχους των ΤΕΙ.

* Eπίπεδο 5: Για τους πτυχιούχους των ιδρυμάτων του συντόμου κύκλου σπουδών (sort cycle) που προβλέπει η συνθήκη της Μπολώνια, ήτοι για τα λεγόμενα “Κολλέγια” (“Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης”).

* Eπίπεδο 4: Σ’ αυτό πρόκειται να ενταχθούν οι απόφοιτοι ιδρυμάτων μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κατάρτισης, δηλ. των ΙΕΚ.

* Επίπεδο 3: Για αποφοίτους B’ κύκλου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Λυκείου, Mέσων Tεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών, κλπ.)

* Επίπεδο 2: Για αποφοίτους Α’ κύκλου Δευτεροβάθμιας (3/ταξίου Γυμνασίου, Kατωτέρων Τεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών), και, τέλος,

* Επίπεδο 1: Για αποφοίτους Δημοτικού και εμπειροτέχνες.

Το ανωτέρω Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων είναι συμβατό με το ευρωπαϊκό, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή σε όλες τις χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης από το 2012 διευκολύνοντας έτι περαιτέρω την μετακίνηση εργαζομένων από τη μία χώρα σε άλλη, για απασχόληση στο χώρο των υπηρεσιών (π.χ. σχολεία) και της ελεύθερης αγοράς (επιχειρήσεις). Το πλαίσιο αυτό μπορεί (και πρέπει) να χρησιμοποιηθεί και ως βάση για το ενιαίο μισθολόγιο, καθιερώνοντας ένα αντικειμενικό μοντέλο αμοιβών με βάση το επίπεδο σπουδών, όπως γίνεται σ’ όλες τις προηγμένες χώρες της Ευρώπης. Π.χ., τι τελείωσες, AEI; Παίρνεις (εισαγωγικό) 1.200 ευρώ (μισθός + επιδόματα). ΤΕΙ; 1.100. ΙΕΚ; 1000. Δευτεροβάθμια (λύκειο); 900. Υποχρεωτική (τριτάξιο Γ/σιο – Δημοτικό); 800 ευρώ, κ.ο.κ., με την προσθήκη, φυσικά, σε κάθε κατηγορία του επιδόματος (κινήτρου) παραγωγικότητας, των επιστημονικών επιδομάτων (M.Sc.,Ph.D), κλπ.. Είναι καιρός να δοθεί επιτέλους ένα τέλος στον παραλογισμό του σημερινού μισθολογίου. Είναι καιρός να περάσουμε από την σοβιετικού τύπου ισοπέδωση στην ορθή αξιολόγηση, στην αξιοκρατία, στην φιλελεύθερη άμιλλα, όλα αυτά τα στοιχεία που συνθέτουν τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας ενός μοντέρνου ευρωπαϊκού κράτους που θέλει να σταθεί με αξιώσεις στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

* O Xάρης Ανδρεόπουλος είναι δημοσιογράφος - θεολόγος ΑΠΘ (xaan@theo.auth.gr), καθηγητής Β/θμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσιο Δομενίκου Ελασσόνας)

3 σχόλια:

  1. Μακάρι να γίνουν τα πράγματα έτσι όπως τα λέτε αξιότιμε, μα εδώ βλέπουμε οτι πάνε να κόψουνε αρκετά μα πάρα πολύ αρκετά από τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είναι μια κατηγορία Δ.Υ. που δεν είναι δα και οι καλοπληρωμένοι στον Δημόσιο Τομέα.
    Αναρωτιέμαι εαν η μισθολογική εξαθλίωση των εκπαιδευτικών έχει στόχο να πλήξει την Ελληνική παιδεία, μιας και έτσι θα αφαιρέσει από τους Δημόσιους Λειτουργούς της Εκπαίδευσης και το παραμικρό κίνητρο για απόδοση.
    Το να διδάσκεις 25 και πολλές φορές 27 παιδιά σε μια τάξη, με τις υποδομές που σου παρέχει το κράτος από μόνο του είναι αντικίνητρο.
    Η αναμόρφωση που προσπαθεί να περάσει η Κα Διαμαντοπούλου στην Εκπαίδευση είναι σαν την προσπάθεια που κάνουν διάφοροι Μάνατζερ να βελτιστοποιήσουν κάποιες διαδικασίες σε μια επιχείρηση, με μοναδικό μέτρο την αναμόρφωση προγράμματος, την επεξεργασία νέων τρόπων αξιολόγησης, την εισαγωγή κάποιων νέων ανούσιων και μη αποτελεσματικών τρόπων επικοινωνίας και φυσικά με ψαλίδισμα των αποδοχών του προσωπικού. Όλα αυτά βέβαια στο όνομα της ανταγωνιστικότητας. Βασικά επειδή αυτό το έργο το έχω δει πολλάκις ξέρω εκ των προτέρων και το αποτέλεσμα. Αυτός ο επιχειρηματικός καθαρά μανατζερίστικος τρόπος διαχείρησης μιας κατάστασης,όπως έχει αποδείξει η διεθνής εμπειρία και πρακτική προηγούμενης δεκαετίας, είναι οχι μόνο αναποτελεσματικός μα και καταστροφικός για την "επιχείρηση". Τα τελευταία χρόνια έχουν αντιληφθεί (στον κόσμο των business πάντα) ότι δεν φτάνει από μόνη της η βελτίωση των διαδικασιών για να γίνει κάτι ποιοτικότερο και αποδοτικότερο, αλλά το σημαντικότερο είναι η επένδυση πόρων σε εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού και η δημιουργία υλικών υποδομών. Μόνο έτσι έρχεται το ζητούμενο που είναι η βελτίωση και η ανάπτυξη αλλά και η ανταγωνιστικότητα. Είναι ξεκάθαρο οτι με λόγια του αέρα και αύλες αλλαγές στον οργανωτικό τομέα δουλειά δεν γίνεται.
    Ο εκπαιδευτικός υποβαθμίζεται, στρέφει αλλού τις προσπάθειές του για εξτρα εισόδημα και παραμελεί το πρωτεύων καθήκον. Έτσι όμως ο μεγάλος χαμένος είναι η ΠΑΙΔΕΙΑ του Ελληνικού λαού και φυσικά η ανάπτυξη του Έθνους (όλοι ξέρουμε τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ για την σημασία της Παιδείας και Εκπαίδευσης στην Οικονομική ανάπτυξη).
    Αυτό που τελικά θα κάνουν με το καινούγιο μισθολόγιο ειδικά στους εκπαιδευτικούς είναι να καταδικάσουν την χώρα σε υπανάπτυξη και οπισθοδρόμηση δεκαετιών.
    Τελικά ποιός ξέρει ίσως αυτός να είναι ο αρχικός στόχος.....

    Με εκτίμηση,

    Β.Κυριάκης
    BSc. BEd. Φ. Α. & Αθλητισμού ΤΕΦΑΑ Αθήνας
    MSc. Sports Management/Marketing ΤΟΔΑ Πελοποννήσου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εμείς αγαπητέ φίλε, αισιοδοξούμε, ελπίζοντας ότι η κυβέρνηση καθιερώνοντας το "ενιαίο μισθολόγιο" και τηρώντας τη πολιτική του αυτονόητου θα αποκαταστήσει τις σημερινές αδικίες που περιγράφουμε στο άρθρο μας. Αλλά χρειάζεται κι' εμείς αγαπητέ φίλε να πιέσουμε λιγάκι προς το αυτονόητο. Προσωπικά θεωρώ ότι ο κλάδος μας ευρίσκεται σε λήθαργο. Μακάρι να ξυπνήσει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πέγκυ Ζήνα - Δυστυχώς ΔΙΑΨΕΥΤΗΚΑΜΕ
    ΑΓΑΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ (αφορολόγητο 5000)
    ΚΑΘΑΡΑΡΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΝΕΟΥ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ 660
    ΚΑΘΑΡΑΡΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ 868

    ΔΙΑΦΟΡΑ ΚΑΘΑΡΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ 208

    ΜΑΛΑΚΙΕΣ!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή